vrijdag 2 november 2012

Onze kinderen verdienen beter, Nederland verdient beter

Jerry Luther King Afriyie
Amsterdam Zuidoost - Edumbe - Jerry Luther King Afriyie en anderen zetten zich in voor een sinterklaasfeest dat voor iedereen even leuk is met het o.a. het ‘Bewoners initiatief Zuidoost kijkt naar de toekomst zonder Zwarte Piet’. En gaan de discussie aan waarom Zwarte Piet racistisch is. Jerry: “Schoentje zetten, liedjes zingen, met de familie bij elkaar komen en cadeautjes aan elkaar geven, dat vindt iedereen leuk. Maar doe het zoals de V&D paar jaar geleden deed. Kinderen in een pieten pak met paar roet vegen.” Wat daarbij opvalt is het geduld en de vriendelijkheid die Jerry laat zien. Ook na de hardhandige arrestatie vorige jaar. Wat nog meer opvalt is de felheid van de reacties op de protesten die al tientallen jaren bestaan. 

Wat opvalt in alles rondom de discussie of Zwarte-Piet wel van deze tijd is en of het feest ook kan zonder de raciale kenmerken kan, is het verschil in de beleving en daarmee de behandeling. De uiterlijke kenmerken van een andere cultuur of ras aanmeten om vervolgens daarmee de clown uit te hangen wordt gezien als racisme. Vervang de zwart-wit rolverdeling voor katholieke meester en een islamitische knecht, of probeer maar iets te doen waarin de joodse cultuur stereotyperend wordt gebruikt om ‘leuk mee te doen’ en de reacties en discussies zijn van een totaal andere orde dan wanneer het gaat om een witte meester met een zwarte knecht. 


Hoe lang gaan de protesten door? Jerry ook bekend als Kno’Ledge Cesare: “Ze zeggen dat het protest tegen Zwarte Piet in de jaren zestig begon maar volgens mijn was het al bij de introductie. Opa en oma’s kwamen naar me toe om te vertellen dat ze voor de Tweede Wereld Oorlog van hun ouders het feest niet mochten vieren omdat ze vonden dat Zwarte Piet racistisch was. Mensen die zeggen dat de protesten iets tijdelijks zijn, zeggen dat om je van je pad te brengen. Elke november heb je weer de discussies. Zie de vele excuses. Het stoppen van het protest gaat in deze volgorde gebeuren, eerst gaat Zwarte Piet weg en dan de protesten. Zolang er Zwarte Piet is, is er een reden om op te komen voor een Zwarte Piet vrij Sinterklaasfeest wat leuk is voor iedereen in Nederland. Als je weet waar Zwarte Piet voor staat dan hoef ik je niks uit te leggen. Dan weet je in je hart dat onze kinderen beter verdienen en dat Nederland beter verdient.” 

Het feest stampt af van een ouder Germaans feest met de god Odin die op zijn paard over de daken rijdt met zijn twee raven en een bliksemschicht in zijn hand. Vroeger is het door de katholieke kerk veranderd tot een sint met een staf. De zwarte piet en de stoomboot werden pas later, rond 1850 verzonnen. In een tijd dat de meeste donkere mensen in Nederland en haar koloniën als slaaf werden gezien en behandeld. In die context raakt de aankleding met een witte meester met zijn Zwarte Pieten als knechten een gevoelige snaar. Wat een gezellig nationaal feest zou moeten zijn brengt steeds meer verdeeldheid.



©2012 Auke VanderHoek, op dit artikel rust copyright. 

Geen opmerkingen: