vrijdag 8 mei 2009

Boekenborrel: Can’t Stop, Won’t Stop


Jeff Chang - Can’t Stop Won’t Stop - A history of the Hip Hop Generation. Voor het eerst uitgegeven door St. Martin’s Press in 2005. Een geschiedenis van de Hip Hop generatie. ‘Een’ in de betekenis van ‘één van meer’ die samen het geheel vormen. De onderzoeksjournalist Jeff Chang richt zich vooral op de context waarin Hip Hop ontstaan en gevormd is in de twee belangrijkste Hip Hop steden: New York en Los Angeles.

Met daarbij extra aandacht voor het verband tussen Hip Hop met ‘de struggle’. De eeuwige voortdurende strijd voor vrede, gerechtigheid, gelijke kansen en rechten voor iedereen. Jeff Chang in een Q+A (question plus answer) op zijn site: “I'm not interested in writing about hip-hop just in terms of rap music - which is what most people might think when they hear the word "hip-hop" - or even as a cultural force encompassing the "four elements".

“Hip-hop is all that and - to kind of flip Dead Prez's epigram - it's also bigger than all that.” Het belang van begrijpen m.a.w. de zelf-kennis van de cultuur, wordt mooi beschreven in het voorwoord van DJ Kool Herc: “…you might already have my son’s attention. Let’s get that clear…, …I’m asking you to help me raise him up.”

Spannend geschiedenisboek


Op de cover siert de tekst ‘Winner Of The American Book Award’, op zijn site staan meer gewonnen literatuur prijzen voor dit boek vermeld. Meer opschepperij: voorin en op de achterpagina van het boek staan 32 lovende citaten uit diverse recensies. Dat belooft veel goeds. Gelukkig maakt Jeff Chang het allemaal waar. Gedetailleerd en rustig geschreven; leest het gestaag en aangenaam weg als een spannend geschiedenisboek.

Zonder dat het een sleur wordt waarbij de lezer zich door de leesstof heen moet worstelen. Of het gevoel ontstaat dat er details worden overgeslagen of dat de schrijver in herhaling valt. Figuurlijk dan, letterlijk: op pagina 327 staat er twee keer een zelfde stuk tekst. Elke bladzijde blijft boeien. Het behandelt een levende geschiedenis, een onvoltooid verleden tijd. Een schatkist aan weetjes en ‘oh ja’s!’ en ‘oh ja’s?

Het meest verfrissend is de insteek van het boek. Het legt heel duidelijk het ‘hoe en waarom’ uit van alle behandelde onderwerpen. Hoe kwam het dat de South Bronx zo’n goede voedingsbodem werd voor een nieuwe cultuur? Waarom sloeg het zo aan? Hoe het kwam dat de vier losse elementen samen Hip Hop gingen vormen? Wat houdt de ‘War On Drugs’, ‘War On Gangs’ en uiteindelijk, geloof het of niet, wat houdt de ‘War On Youth’ in? Hoe en waarom wordt een miljoenen industrie de nek omgedraaid? Sister Soulja vertelde het ons al eens eerder: “We ar at…”. Juist.




Culturele Molotov cocktail


Uitgebreid gaat de auteur in op de erfenis van de Civil Rights Movement, de Black en de White Panthers. Hoe de zwarte gang cultuur is ontstaan zowel in New York als Los Angels. Met ‘zwart’ in de betekenis van alles wat Latijns of ‘niet wit’ is. Wat de overeenkomsten zijn tussen de jaren ’70 in de Bronx en ’90 in South-Central. De albums ‘It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back’ van Public Enemy en Ice Cube’s ‘Death Certificate’ worden door hem aangegrepen als kapstok, om daarmee de betekenis van de impact van Hip Hop duidelijker te maken.

Over Death Certificate: “On november 1 (1991), the Simon Wiesenthal Center called upon four major retail record chains to boycott the album, calling it a “a cultural Molotov cocktail” and “a real threat”. In particular, the center took three lines in “No Vaseline” directed specifically at Jerry Heller- ‘You let a Jew break up my crew”, “You can’t be the Niggaz 4 Life crew with a white Jew telling you what to do” and “Get rid of that Devil real simple, put a bullet in his temple” - to be anti-Semitic.”…, …But the record went on to sell well over a million and a half records. Perhaps, as Ice Cube had bragged, he was the “wrong nigga to fuck with” (blz 349).

Het zwarte CNN

Amerika als samenleving komt totaal anders in beeld dan de mooie Amerikaanse droom die we via de TV voorgeschoteld krijgen. KRS-One rapt op ‘Edutainment’: “If you want to keep something secret for the black men/put it in a book.” Zijn lyric schiet elke keer weer te binnen als ik weer eens de wonderbaarlijke conclusie trek hoe de verhalen uit de boeken verschillen met de TV beelden. En moet ik even van de schrik bij komen bij het beseffen hoe actueel het allemaal is.

Fijntjes met oog voor detail en zonder te prediken toont Jeff Chang aan waar het fout gaat en dat Amerika een ernstig zieke maatschappij was en is. Waarin ‘Afro-Americans, Blacks, Koreans, Asiatics, Non-Whites or Latino’s’, steeds weer het onderspit delven. En toont hij aan hoe Hip Hop zich heeft bewezen als de “BLACK CNN” (Chuck D), de spreekbuis van de zwarte-, multiculturele samenleving, alles-wat-niet-in-één-dominante-overheersende-cultuur gehoor vindt. En hoe het daarmee een gereedschap tegen onderdrukking is geworden.




Hip Hop activism

“We were all gonna bumrush the business from a bunch of different angles, be it radio, journalism, records.” Chuck and Harry Allen, who had begun writting for the Brooklyn City Sun and The Village Voice, regarded mass media as inherently hostile to Black people. Allen, the ‘media assassin,” coined the term “Hip Hop activism” to describe how they could turn their culture into a weapon of ressistance.
For the Hip Hop generation, popular culture became the new frontline of the struggle.

While the political radicals fought a rear-guard defense against rightwing attacks on the victories of the Civil Rights and Black Power movement, the cultural radicals stormed the machines of mythmaking. Their intention was not only take their message into the media, but take over the media with their message. Pop music, rap radio, indie film, cultural journalism - these could all be staging areas for guerilla
strikes (blz 249).

Geen compromis


Met recht hoort dit boek in de boekenkast thuis van iedereen die meer wilt begrijpen van de Hip Hop gemeenschap. Nu zeg ik wel vaker dat je iets moet hebben. Waarbij ik met mijn boekenborrel over ‘Rotterdam Hiphopstad’ op de vingers werd getikt door Robert Coblijn. In zijn reactie: “…En als ‘t zo'n slecht geschreven boek is, waarom dan toch "Kopen dus!"?? Weer een compromis…” Daar baalde ik van, want gelijk had hij. Deze keer is het geen compromis: lees dit boek!

De titel verwijst met Can’t Stop naar de erfenis en Won’t stop naar de belofte van de Hip Hop generatie. Waarbij het ook weer een bevestiging is van ‘no compomise, no sell out’. Omdat dus te begrijpen: Dit boek moet je hebben! Dan is het ook begrijpbaar waarom de track ‘Drank’ van Skenkie (HipHopInJeSmoel Volume1!) een pijnlijke, cynische, combinatie is van de ode aan alcohol en de muzikale verwijzing naar het nummer ‘Public Enemy no.1’.

Vertrouwend op de Hip Hop generatie

When Public Enemy came to Philadelphia, the city declared it “Public Enemy Day” and gave them a parade. “We’re in open cars, coming down on Market Street, waving at folks and stuff”, says (Bill) Stepheny. “But what struck me, we saw these guys who were at that point in their mid-forties. They had all run back, it seemed, into their apartments and homes and two-story brick houses in Philly and gotten all their old Panther shit out. Got the berets, got the black leather jackets, got their camouflage out and everything.

You’re seeing thsese graying forty-something Black men, tears in their eyes, throwing the Black Power salute like the revolution has come back. “I was just like, ‘Shit. Okay,’ he sighs. “Yeah, we’re the black Panthers of rap.” But when you’re as young as we were doing all of this stuff - at that point , I was twenty-five - you don’t have a clue as to the sort of impact you truly are generating.”

Ready or not, leadership was being thrust on the Hip Hop generation. The problem of how the new young Black elite would direct its rage and where it would take the race in the new century would be entirely their own.
(blz.270)

Auke


Titel: Can’t Stop, Won’t Stop - A History Of The Hip Hop Generation
Auteur: Jeff Chang
Uitgever: Picador
ISBN: 978-0-312-42579-1

Meer info:

http://www.cantstopwontstop.com
http://www.sc73.com/
www.picadorusa.com

Geen opmerkingen: