vrijdag 10 april 2009

Boekenborrel: Hiphopstad Rotterdam - Visie Op De Scene

Hiphopstad Rotterdam - Visie Op De Scene - Auteur O.C. Hart. Als de Rotterdamse makers van het boek ‘Hiphopstad Rotterdam’ een beetje Amsterdamse arrogantie hadden gehad, of gewoon ballen, dan hadden ze het boek ‘Hip Hop Hoofdstad: Rotterdam’ genoemd. Want dat Rotterdam sinds jaar en dag boven Amsterdam uitsteekt wat betreft daadkracht en kwaliteit staat als een paal boven water.

Luister bijvoorbeeld hedendaags naar de hoeveelheid goede muziek die uit deze stad van de harde werkers komt. Zie de docu Walkmen en de film Fatcap Express en de vele initiatieven. De titel hoofdstad mag dan ook terecht geclaimd worden. Echter het boek en daarmee de makers laten dit figuurlijk en letterlijk na om te doen. Een mooi boek en dodelijk saai om te lezen.





Hart op de goede plek

De auteur, Onno C. Hart, is een Hip Hop purist pur sang en een trotse Rotterdammer. Als MC onder de naam O.N.X. doet hij Engelstalig ook zijn ding. En hij is één van de drijvende krachten achter het magazine www.HipHopInJeSmoel.com, ook wel afgekort als HIJS. Samen met de oprichter en grootste drijvende kracht achter HIJS, Dave Vanderheijden. Die in dit geval ook de projectleider van dit boek was. Er zitten dus mensen achter met het hart op de goede plek.

De auteur heeft een scherpe tong en duidelijke kritische mening wat wel en niet Hip Hop is, wat wel en niet goed is. Daarmee is hij een goede sparring-partner in menig felle en diepe discussie. En hij deelt zijn mening graag met iedereen die maar wilt luisteren of maar wilt lezen. Maar wie kritiek geeft als kapitein aan wal, moet rekening houden dat er hijzelf zeer kritisch onder de loep wordt genomen als hij aan het roer gaat staan. Dus met veel verwachtingen ging ik naar Rotterdam om de boekpresentatie bij te wonen.

“Welke pannenkoek organiseert nou iets wat om zes uur begint, in de Randstad?!”, merkte Cane op vanaf de achterbank van onze auto, terwijl we (JPK, Cane en ik) gestaag doorrolden in de file richting Rotterdam. Om zes uur begon de presentatie van het boek ‘Hiphopstad Rotterdam’ als onderdeel van the New School Rules Conventie in de Maassilo. We hadden geen goed idee wat we moesten verwachten van de conventie en bij terug keer hadden we nog steeds geen goed idee van de conventie. Maar dat is een ander verhaal.

De boekpresentatie duurde een uur en wij kwamen mooi om zeven uur binnen lopen. Das lekker dan. Maar wisten nog wel een babbeltje te maken met diverse vrienden en twee exemplaren van het boek te bemachtigen. En ik vroeg meteen aan de auteur, Onno C. Hart, om mijn exemplaar te signeren. Wat hij dan ook graag voor mij deed, maar hij vergat zijn naam onder zijn signeer te zetten. Wat was het idee van signeren ook alweer?

Niet omheen kunnen

“Al meer dan 25 jaar leeft hiphop in Rotterdam. Dit boek is een kennismaking met de mensen die hier een belangrijk onderdeel van waren en zijn; artiesten met een duidelijke visie op de scene. Een rechtlijnig verhaal van Old school naar New school wordt niet geschetst omdat veel pioniers na meer dan twintig jaar nog steeds actief zijn en dus niet automatisch exclusief in het hokje Old school passen. Het volledig verhaal van Rotterdamse hiphop is Visie Op De Scene niet, daarvoor zou een boek van een paar honderd bladzijden nodig zijn.” Hiphopstad Rotterdam - Visie Op De Scene

Het is mooi om te lezen over U-Niq, Paulo, DJ DCS, DJ Alien en Kas en nog vele anderen. Maar het blijft oppervlakkig en vrijblijvend. Waarom niet de diepte in? Waarom geen scherpe uitspraken? Maar de grootste verbazing wordt geschapen door het ontbreken van E-Life, Supersonic Crew, de Social Life movement van Anonymous Mis ondanks dat deze al aan bod kwamen in het boek van Saul van Stapele, ‘Van Brooklyn Tot Breukelen’. Dat zeven jaar eerder uitkwam en twintig jaar (sinds 1982) Hip Hop in Nederland behandelt.

En ontbreekt de nieuwe lichting namen zoals Winne, DJ MP en Dion, ga zo maar door. Het boek bevat niet een compleet overzicht zoals de schrijver zelf vermeldt, ‘…daarvoor zou een boek van een paar honderd bladzijden nodig zijn…’, maar geeft in slechts tachtig pagina’s een visie op de Rotterdamse scene. Maar de niet belichte namen in het boek zijn toch wel zodanig dat men er niet om heen kan? Of bewijst de auteur dat het dus wel kan?





Schrijfstijl mist waar Rotterdam voor staat: recht voor zijn raap


Het boek begint met een wel heel erg kort door de bocht genomen botte opsomming van ontstaan geschiedenis van Hip Hop in de wijk Bronx van New York. Daar had hij wat beter zijn best op mogen doen. In de schrijver blijkt een verbloemde Amsterdamse karaktereigenschap te schuilen: hij blijkt beter te kunnen praten dan te doen, zo gezegd. Zo slecht geschreven als het boek ’10 jaar O.P. en het ontstaan van de Nederhop’ is het bij lange na niet.

Maar de als zeer kritische Hip Hop purist bekendstaande man is geen boeiende schrijver. En daarmee doet hij rijkelijk te kort aan wat er allemaal te vertellen is over de Rotterdamse scene. Het leest zeer saai weg: hij valt in herhaling; dat er niks te doen was voor de jeugd heeft de lezer na een paar keer wel begrepen. En zijn gebruik van bijvoeglijke naamwoorden roepen vragen op die niet worden beantwoord door het ontbreken van de context of referentie van het geopperde. Als iets berucht/illustratief/legendarisch etc. is bijvoorbeeld, dan is het wel zo fijn om uitgelegd te krijgen waarom dat dan zo is. Hart’s schrijfstijl mist waar Rotterdam voor staat: recht voor zijn raap.

Het eerste hoofdstuk: ‘De Roots van hiphop’ wordt opgesierd met een illustratieve foto van fotografe Martha Cooper: een metro rijdend over een verhoogd spoor door de wijk Astoria (Queens) New York, bespoten met o.a. een kleurige whole-car piece (een hele metro wagon van boven tot beneden, van voor naar achter): ‘Caine 1 Free For Eternity’ door Midg. Een foto van de Bronx met een andere naam dan ‘Caine’ was beter op zijn plek geweest, lijkt mij. Echter de vormgeving in het geheel is zeer mooi uitgevoerd. Ontwerp, beeldredactie en realisatie is gedaan door ‘Tot en met ontwerpen’. Op de omslag siert een Hip Hop interpretatie van het stadswapen van Rotterdam met de tekst ‘Sterker door strijd’. Deze cover en de illustraties zijn verzorgd door Eelco van den Berg.

Rotterdam staat voor iets


“Rotterdam staat sinds jaar en dag bekend als de hiphophoofdstad van Nederland. Niet voor niets is 010 de eerste stad met een HipHopHuis, een hiphopspeelfilm (Fatcap Express) en in 2009 een Urban Podium. Binnenkort is ook het eerste hiphopboek van Rotterdamse bodem een feit. Het boek Hiphopstad Rotterdam geeft in drie delen inzicht in deze levendige subcultuur.”, aldus de voorpublicatie op Hip Hop In Je Smoel.

De naam Rotterdam staat voor iets waar niet te licht mee moet worden omgegaan. U-Niq: “Kijk, Rotterdam is een grauwe stad met een heel andere mentaliteit dan de rest van Nederland. Je moet hier echt talent hebben om door te breken omdat het publiek heel kritisch is.” De mannen die de merknaam Rotterdam hebben opgebouwd claimen terecht de Hip Hop hoofdstad te zijn van Nederland. Het boek is natuurlijk wel iets wat je moet hebben als Hip Hopper of liefhebber van de cultuur. Dus kopen!

Maar de makers van het boek mogen ook wel eens zeer kritisch in de spiegel kijken want het is eigenlijk voor Rotterdams begrippen, puur gezien, onder de maat. Hopen dat de Rotterdamse scene flink de oren wast van deze makers die zo hard op een borst kloppen ‘Rotterdam geen woorden maar daden’. En laat ze sterker door strijd beter werk afleveren met het volgende boek wat onder leiding van hen uitkomt: Smoelwerk 10 jaar Hip Hop In Je Smoel.

Auke



Meer info:

Het boek wordt uitgegeven door SKVR i.s.m. Uitgeverij Scriptum, in een oplage van 1500 stuks. ISBN 978-90-5594-670-9. En een verplicht nummer voor op de boekenplank.
www.SKVR.nl
www.Scriptum.nl
www.totenmetontwerpen.nl
www.eelcovandenberg.com

Voorpublcatie:
http://www.hiphopinjesmoel.com/articles/3129

Nadere info:
Van Brooklyn naar Breukelen, ISBN 90-74305-04-0
10 jaar O.P., ISBN 90-901154-9-8

3 opmerkingen:

Bijlmerstyle zei

Hoezo Rotterdam hoofdstad?? Fock dat! En als t zo'n slecht geschreven boek is, waarom dan toch "Kopen dus!"?? Weer een compromis..

Onno zei

Auke, volgens mij vergeet je iets heel wezenlijks te vermelden: het boek is geen initiatief van mijzelf geweest, maar van de SKVR. Die wilden hun activiteiten in een context plaatsen. Dus aan mij de vraag om een dwarsdoorsnede van Rotterdam als hiphopstad door de jaren heen te maken in een zeer beperkt aantal bladzijden. Vervolgens wilde ik in een bladzijde of 20 tekst alle elementen belichten. Dan krijg je dus een dwarsdoorsnede, en mis je alleen mensen als je wél een heel overzicht verwacht. Maar dat valt niet te verwachten als je weet met wat voor insteek het boek is geschreven (dus een indruk van R'dam als hiphopstad geven). Daarbij moet het voor iedereen te lezen zijn, daarom gaat niet heel erg de diepte in. Dat jij het saai vindt, prima, maar je projecteert nu wat je zelf zou willen lezen op een opdracht. Lijkt me niet fair.

Onno zei

Ok, om even alles op een rijtje te zetten:

- De SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdammers) doet veel projecten met hiphop. Daarom leek het hun interessant om een boek te maken over hoe dat zo is gekomen (dat ze zoveel met hiphop doen), en een indruk te geven van hiphop in Rotterdam door de jaren heen.

- Toen kwam die vraag bij mij terecht en vond ik dat natuurlijk leuk om te doen. Verdeling van het boek:

1. 5 bladzijden (tekst) de geschiedenis van hiphop in de Bronx. Echt in vogelvlucht, omdat er maar 5 bladzijden beschikbaar waren.
2. 20 bladzijden(tekst) over hiphop in Rotterdam van de begindagen tot aan nu. Dus alle vier elementen over 28 jaar verspreid in 20 bladzijden. Dan snap je dat het slechts een DWARSDOORSNEDE is, en absoluut geen totaaloverzicht.
3. 15 bladzijden over de activiteiten van de SKVR op het gebied van hiphop.

Daarbij moest het boek te lezen zijn voor iedereen, niet alleen hiphopfans/kenners. Dus gaat het niet de diepte in, maar geeft het een mooie indruk aan de hand van persoonlijke verhalen.

En vanwege tijdsdruk was het in sommige gevallen gewoon niet mogelijk om afspraken met iedereen te maken.

Kijk, als iemand een overzicht wil maken van Rotterdamse hiphop van 1980 tot 2008, veel succes, dat lijkt me geweldig. Maar dan ben je echt jaren bezig en heb je minimaal 200 bladzijden nodig, niet 20 zoals in dit boek.

Als deze beschrijving je aanspreekt is het een tof boek om aan te schaffen. Vind je het te mager qua inhoud (maar 20 bladzijden tekst over R'damse hiphop_, dan moet je het vooral niet kopen. En dat meen ik serieus. Het is een mooi project van de SKVR dat ik met plezier heb geschreven.